Af Mathilde
Kære tøjindustri, hvis I virkelig ønsker at omfavne
alle kvindekroppe, så hold op med at larme. I er nemlig rigtigt mange der larmer
og vi er rigtigt mange med en kvindekrop, der snart får rigtigt mange meget
lange patter af det.
Vi befinder os midt i en tid, hvor vi ihærdigt forsøger at
gøre oprør mod de sidste mange års stereotype skønhedsidealer. Det er jo sådan
set vældig positivt og konstruktivt for selvværdet hos en stor del, af især
unge. Hvor fantastisk ville verden ikke være, hvis vi kunne fokusere på de
smukke aspekter af tilværelsen, i stedet for at forsøge at skabe vores ideelle
ydre, ud fra et latterligt og støjende udvalg af skyr med bær, workout with
Kayla og you-can-do-it naivitet på billige plakater? (Nej tak, jeg vil ikke
være med i dit granola helvede.) Tænk hvis vi så på alle kroppe, med samme
blik?
Især undertøjsindustrien deler disse tanker med os
forbrugere. Det prøver de i hvert fald at få det til at se ud som om, at de
gør. Overalt spotter jeg kampagner, der gør brug af modeller med, hvad der for
mig er, normale kroppe. De er ikke blege for at plastre deres butiksvinduer
til, med neon farvet lille-pige typografi, der skærer sig vej igennem vores
hornhinder og forplanter sig på indersiden af vores kranier. Jeg har svært ved
at forstå budskabet i disse kampagner. Min opfattelse er at de gerne vil
informere os om, at de som brand hylder individualitet blandt kvinder og at
alle kvinder trygt kan komme til dem. Det er som udgangspunkt meget tydeligt, i
deres brug af retorik; ”ALL SHAPES ARE
BEAUTIFUL”. Jeg har bare enormt svært ved at absorbere dette budskab
uden en følelse af mistillid til brandet.
Selvom det er fuldstændig fantastisk at sætte fokus på et
fyldestgørende problem som dette, i et samfund pyntet med bryster på busser og
kilometerlange ventelister til ”bootylicious” hold i Fitness World, så køber
jeg den ikke. Det får mig til at bide tænderne sammen i foragt, når jeg støder
på disse kampagner. Jeg får en følelse af skam, når jeg vidner til desperate
forsøg på at nå en målgruppe, som ingen interesse har i et blive sidestillet
med begrebet ”anderledes”. Jeg synes det er patetisk og dobbeltmoralsk helt ned
i sin essens.
Det gør ondt i mine øjne at se på omtalte skizofrene
vinduesfolie, der prøver at overbevise nogen, måske mest brandsne selv, om at
”WE LOVE CURVES”. Måske har jeg misset noget, men er det ikke netop pointen, at
vi skal neutralisere synet på den perfekte krop? Hvorfor bliver der så gjort et
så ihærdigt forsøg på at minde os alle sammen om, at vi skal se forskelle i
stedet for ligheder?
Chromat is smart.
Chromat has a casual approach to the female body.
Be like Chromat.
Be like Chromat.
Love this shit ❤
SvarSletAnd we love you!
Slet